Einspurer-VMs - gibt es die noch?

Wenn es da eine Dichte und Dicke gibt, auf die man sich einigen kann, dann kriegen wir bestimmt eine Sammelbestellung hin.
Fänd ich nicht uninteressant, für Experimente.
Lässt sich ja auch vieles draus machen.

Ich sehe vorm geistigen Auge schon eine mehrteilige MEUFL-Verkleidung an meinem Flevobike.
 
Einspurer-VMs - gibt es die noch?


Yes clearly there are a few but you see them rarely/never on the road, only in circuit races.

On the racing track, the speed difference between streamliners and velomobiles seems to have leveled out in the last years. When well tuned, both seem to run about 70 km/h at 250W. Only in tight turns and good weather, streamliners seem to have the edge over velomobiles.

In daily traffic (so not on a racing circuit), raw top speed is also much less relevant. You need to break very frequently for sharp turns, traffic lights obscure situations and intersections, objects and turns in the road obstructing the view on the traffic, other traffic, narrow bike lanes, bad road conditions, gusts of wind etc. Often these are so frequent that you can not even reach cruising speed before the next breaking point. On a standard narrow two-directional bike path some 40-45 km/h seems already be a stretch. Driving on the main road often is not legal, and if it is, a big speed difference with the cars often makes it unsafe to use. And these frequent stopping/breaking points have a huge impact on your total travel time.

I think the main step towards faster and safer travel by bike would require a drastically improved infrastructure.

What we need to cycle quickly (with high AVERAGE speed) is the bike equivalent of a highway: a country-level network with lanes for the two directions completely separated; entry and exit lanes; no crossings with other roads on the same level; no traffic lights or points where you need to stop, more equal speeds on the various lanes, etc. The bike highway will give a similar improvement to biking as car highways do.

Therefore speed is less of a concern (you are close to max anyway) and for daily travel other factors like comfort become more important.
 
I think it's obvious that streamliners are not really the vehicle of choice for all day purpose, and especially not in or around towns.
For me, "all day purpose" would mean to be able to use the streamliner for training on public roads. This means, e.g., that you can chose the route for the best training tracks, not commuting or riding to a super market on given and roads which are unfit for purpose
Waiting for a better bicycle infrastructure, well, probably not in this life and the next, big, energy consuming driving boxes are still very high in the "desire-rankings", and getting more, bigger and faster each day. This, unfortunately, is especially true for the EVs which seem to be not the solution but an even bigger problem for the future traffic as the combustion type currently is.
Nevertheless, there are more advantages to Streamliners over VMs when it comes to being fast on middle class roads (which are mostly legal to use in Europe). One of the main advantages is the lower weight (when build similar to a modern VM, not just a fairing on a steel recumbent) and the overall compactness.
I think, especially smaller riders can gain a significant benefit by a -5-10 kg lighter and smaller bike with two instead of three tires (less rolling resistance) - in good conditions.
The downsides were already collected and discussed, although there might be solutions for some of the issues.
 
Ich glaube mittlerweile auch das Situation und Ortliche Infrastruktur eine sehr grosse Rolle spielen ob mann schnell fahren kann oder nicht. Egal ob mann bei 70 km/h jetzt 220 oder 250 watt braucht, die gelegenheit so schnell zu fahren gibt es nicht oft. Situationen in dem man auf 20 runter muss, wegen enge, scharfe kurven im Radweg, un ubersichtliche Ecken, verkehrsdichte, gibt es aber oft. Wenn viel Stadtverkehr zu durchfahren ist, ist es viel mehr entscheidend ob mall solche situationen flott durch fahren kann, oder nur langsam durch fahren kann. Mit vertrauen oder angst um zu kippen.

Ist mann Ortlich bekannt, kenn mann oft solche stellen und hatt ein Alternativ bereit. Wenn nicht muss mann im schlimmsten fall aussteigen und rum schieben. Oder mann muss gezwungener im strom mit die langsame Aufrechtfahrer mit schwimmen. Oder mann Brettert ahnungsloss im Dorf mit 50km/h in die Kopfsteinpassage usw.

Fur mich ist ein Velomobil ein selbsttragendes Fahrzeug, in demm man sich und seine sachen ziemlich Wettergeschutzt flott rum fahren kann. Ein 10 liter Rucksack und Winterjacke steckt mann ohne weiteres rein, neben Standpumpe, 5 liter werkzeug und ersatzteile Beutel, Camelback usw. Einspürer Velomobile gibt es fur mich eigentlich nicht, das sind eigentlich alles Zweiräder mit Verkleidung fur Renneinsatz. Auch wenn die selbsttragend sind, scheitert mann beim Gepack rein werfen.

Es gibt nur sehr wenigen, die auf dauer ein Zweirad mit Verkleidung als Altagsrad vor ein dreirad Velomobil wahlen wurden. Ofensichtliche aber eher Theoretische Vorteile gegen nicht so sichtbare aber sehr harte Nachteile.
 
Material gibs in unterschiedlichen Härten bei Gaugler Lutz. Muss aber in gewisser Mindestmenge bestellt werden und kostete als ich angefragt hatte über 200€. Falls Du da bestellen willst, wäre es nett von Dir, wenn ich eine kleine Menge über Dich mitbestellen könnte.
Moin,
vor 4 Jahren hatte ich auch PE-Schaum LD 45 in 10 mm Stärke bei Kretschmar Schaumstoffe in Hannover bekommen.Auch dort erfolgt eine Lieferung nur bei Mindestmenge.Kontakt war über service@kretschmar-schaumstoffe.de.

Grüße
MG
 
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