Which recumbent is most reliable/rugged for world tour? HPV Streetmachine GTe oder Azub Six

Beiträge
28
What is your opinion on this? Let's discuss the weak/good part of respective bike. Both bikes are already proven on long tours so that is not the issue. What I would like to know is what can go wrong on the respective bike over longer time? Lets not mention parts that are selectable like wheels, drivetrain etc that is same for both bikes as they can have the same parts if you select them.

My bike is from 2008 and is in almost new condition having traveled max 1000 km. Does the aluminum frame age and get weaker when standing still for a long time? Would you trust such an old bike?

A quote from Honza from Azub is "The aluminum is getting older and worse so 10+ years old frames are not so strong as the new ones.". I don´t know if he meant regardless of distance cycled?

I have already seen frame cracks on world tours with Streetmachine.

Other potential problems: Pivot axle or maybe its called rear swing arm? Bearings especially.

I think Streetmachine has a propriety headset?
 

Anhänge

  • Gráfico1.JPG
    Gráfico1.JPG
    285,5 KB · Aufrufe: 69
  • 1013479_683136341703355_1697204349_n.jpg
    1013479_683136341703355_1697204349_n.jpg
    66,2 KB · Aufrufe: 72
  • 464740361_9605810326102534_7032285832612876687_n.jpg
    464740361_9605810326102534_7032285832612876687_n.jpg
    282,1 KB · Aufrufe: 68
My bike is from 2008 and is in almost new condition having traveled max 1000 km. Does the aluminum frame age and get weaker when standing still for a long time? Would you trust such an old bike?

A quote from Honza from Azub is "The aluminum is getting older and worse so 10+ years old frames are not so strong as the new ones.". I don´t know if he meant regardless of distance cycled?
No. Time alone is not the issue.

Since aluminium alloy is not fatigue resistant, aluminium bike frames will crack after a certain amount of milage, though.

But you can't say an aluminium frame will crack after 10,000, 20,000km or 30,000km. It depends how they get treated (heavy loads, jumping, etc) and a lot on frame design, tube thickness, tube diameter, heat treatment (or lack thereof), the specific alloy, position of the welding seams, etc.
Particularly light aluminium alloy frames might crack a lot earlier than heavier frames with thicker tubing, though.

If you plan really looong tours (several thousands of kilometers with heavy loads on crappy streets) you might be better served with a high quality steel frame. A Chro-Mo alloy steel frame is much more fatigue resistant and not heavier than an aluminium frame.
 
Zuletzt bearbeitet:
Personally, I do not consider May Alloy STM as super lightweight, :) , but I would Echo @Marc S view. If really self sufficient and Remote: solid Steel (and I would opt for an UP , with rugged , internationally available Components)
 
and can be welded by everyone with a welder in a hut in the jungel or even with some wires on the transmission line ( I ready about some guys with (a) motorbike(s) with a broken frame in Russia which got welded by lokals using the powerline)
Personally, I do not consider May Alloy STM as super lightweight, :) , but I would Echo @Marc S view. If really self sufficient and Remote: solid Steel (and I would opt for an UP , with rugged , internationally available Components)
Thats not what I said or suggested.

Steel frames made from high strength steel alloy simply last longer due to their higher fatigue resistance. No welding in the boonies necessary.
 
Zuletzt bearbeitet:
and can be welded by everyone with a welder in a hut in the jungel
Ja, das wird oft angeführt, aber gerade im Fahrradbereich reden wir dann doch von Wandstärken, bei denen der Feld- und Wiesenschmied schon beim Ansetzen ein Loch reinbrät. Das schließt nicht aus, dass man jemanden findet, der den Strom soweit runterregeln kann, dass eine Reparatur möglich ist, aber dass das partout jeder kann, darauf würde ich mich auch bei Stahl nicht verlassen.

Zum ursprünglichen Thema: Sowohl Azub als auch HP bauen heuer nur noch in Aluminium, also kann man es nicht am Material festmachen. Von Azub liest man in diesem Forum bislang wenig über Brüche, allerdings liest man auch generell wenig über diese Marke. Bei HP bricht auch nicht andauernd was. Mit Rädern beider Marken wurden schon lange Touren gefahren. Ich würde mir anschauen, welches Rad weniger Spezialteile hat bzw. wie diese ausgeführt und ggf. zu ersetzen sind. Beispielsweise wäre ich beim Spezialteil "Lenklager" bei einem Flevobike aufgrund seiner Robustheit wenig besorgt. Bei ölenden Federbeinen in abartigen Längen oder Schwingenlagern, die schwierig zu öffnen/ersetzen sind, sieht die Sache anders aus.

Gruß,
Martin
 
Mach dir keine Sorgen um den Rahmen. Die Felgen sind normalerweise zuerst dran. Auch solltest du dir mehr Gedanken zu den Reifen machen. Die werden eher zu einem Problem. Wenn du ein leichtes DiY Set Up haben willst für den Rahmen,dann nimm Carbon Band 5cm breit (Internet) und Epoxidharz (Baumarkt )aus der Tube der in der Kanüle gemischt wird, mit und du bist Save. So umwickeln wie einen Armbruch und gut ist. So habe ich vor Jahren auch einen Rahmenbruch am Liegerad geflickt,der noch immer hält.Das ist leicht und klein verstaubar. Aber auf Reisen geht doch eh immer das kaputt,mit dem man nicht rechnet. Gaffa mitgenommen und für jeden Mist ist man gewappnet.Je leichter man ist,desto weniger geht kaputt. Viel Spaß auf deiner Fahrt.
 
No. Time alone is not the issue.

Since aluminium alloy is not fatigue resistant, aluminium bike frames will crack after a certain amount of milage, though.

But you can't say an aluminium frame will crack after 10,000, 20,000km or 30,000km. It depends how they get treated (heavy loads, jumping, etc) and a lot on frame design, tube thickness, tube diameter, heat treatment (or lack thereof), the specific alloy, position of the welding seams, etc.
Particularly light aluminium alloy frames might crack a lot earlier than heavier frames with thicker tubing, though.

If you plan really looong tours (several thousands of kilometers with heavy loads on crappy streets) you might be better served with a high quality steel frame. A Chro-Mo alloy steel frame is much more fatigue resistant and not heavier than an aluminium frame.

The strange thing with that is that Velotechnik increased the warranty of the frames of Streetmachine when they switched from steel to aluminium.

The aluminium frame of Azub maybe has an advantage that there is no weld where the seat rests?
 
Don't worry about the frame. The rims usually come first. You should also think more about the tires. They become more of a problem. If you want to have an easy DIY set up for the frame, then take carbon tape 5cm wide (online) and epoxy resin (hardware store) from the tube that is mixed in the cannula and you are saved. Wrap it like you would a broken arm and you're good. Years ago I repaired a broken frame on the recumbent bike, which is still holding up. It is light and can be stowed away small. But when you travel, things always break that you don't expect. Take your gaffa with you and be prepared for any kind of crap. The lighter you are, the less it breaks. Have fun on your journey.

I am skinny 95 kg so not much to do about that.
 
Mach dir keine Sorgen um den Rahmen. Die Felgen sind normalerweise zuerst dran. Auch solltest du dir mehr Gedanken zu den Reifen machen. Die werden eher zu einem Problem. Wenn du ein leichtes DiY Set Up haben willst für den Rahmen,dann nimm Carbon Band 5cm breit (Internet) und Epoxidharz (Baumarkt )aus der Tube der in der Kanüle gemischt wird, mit und du bist Save. So umwickeln wie einen Armbruch und gut ist. So habe ich vor Jahren auch einen Rahmenbruch am Liegerad geflickt,der noch immer hält.Das ist leicht und klein verstaubar. Aber auf Reisen geht doch eh immer das kaputt,mit dem man nicht rechnet. Gaffa mitgenommen und für jeden Mist ist man gewappnet.Je leichter man ist,desto weniger geht kaputt. Viel Spaß auf deiner Fahrt.

I do not think you can fix a crack like in the picture with that?
 
Mein Hauptrohr am Lenker war zu 2 Drittel durchgebrochen. Gerade gebogen und mit Carbon Epoxidharz umwickelt. Da bewegt sich nichts mehr nach dem Trocknen. Nicht vergessen,nach diesem Prinzip werden auch Bambus Räder gebaut und kommerziell verkauft.
 
Here is a comparison between these two recumbent after 10.000 km:
 
Bearings and the pivot axle may eventualy wear down. Check what system they use, what u need to replace the bearings and the axle. Simple Igus bearings might be quite easily replaced. If u have someone willing to ship you a parcel, u can leave the parts with them.

What parts wear down? and how likely is it to find a replacement part at the bikeshop or repairshop somewhere in the middle of nowhere?
A brake or shiftcable u can probably find, a wide 26 inch tyre also. A narrow 30mm 26 inch tyre? Forget it. Exactly that model hydraulic discbrake pad? ETC.

There is a Germany couple on Youtube that wanted to cycle around the world. Now for the second time they had to abandon, because of a defect on the Pinion. Fritz Meinecke and another Youtuber wanted to ride to Marroko or Spain or something. Trip was abandoned with an unfixable shifting problem, likely caused by the internal cablerouting.

The list of steel non suspendend dual big wheeled Recumbents available is very short.

Use simple and replacable tech, that you can work on. If you can't learn it and or choose more simple tech.
 
Die von Schlawag verlinkter Hersteller kannte ich noch nicht, danke dafur. Mit mein 182 und kurze Beinchen finde ich 60 cm sitzhöhe schon grenzwertig. Das Extrim mit seine 75 cm wahre fur mich moglich fahrbar, aber nicht ohne Treppchen fur's auf und absteigen. ;)

Neue Hulle aussen wenn er vollstandig innen verlauft, durch das Lenklager, durch denn Rahmen, und beim Ausfallende raus, da braucht man schon ein grosses stuck Hulle.

Deswegen auch meine Bemerkung einfache Technik zu nutzen. Am besten Sachen die man selber Unterwegs reparieren oder tauschen kann.
 
Renowned German frame builder Noell compared professionally used up racing frames;
he said, that aluminum frames had to be replaced after 10.000 km, while his steel frames had a life of over 40.000 km.
He used laser cutting on the lugs and fillet brazed them with silver solder.
 
he said, that aluminum frames had to be replaced after 10.000 km, while his steel frames had a life of over 40.000 km.
Das sind aber beides keine Glanzleistungen. Klar steckt ein professioneller Fahrer wohl mehr Kraft in den Rahmen als die meisten Hobbyfahrer, dafür zieht er keinen Kinderanhänger, hat kein Reisegepäck etc. dabei. Ein Alltagsfahrer kriegt 10Mm problemlos in zwei Jahren hin, manche noch schneller. Selbst wenn sie 15Mm bräuchten, dann wäre ein Alurahmen nach 3 Jahren durch? Meine zuletzt verschiedene aufrechte eierlegende Willmilchsau mit Alurahmen hatte immerhin rund 7 Jahre auf dem Buckel, als sie einen Riss am unteren Ende des Sattelrohrs andeutete und da habe ich den Kinderanhänger als Teilursache im Verdacht. Da sind wir also eher bei 30Mm.
Und Rohloffnaben, die historisch betrachtet oft in Stahlrahmen wohnten, haben doch auch nicht mehrere Rahmen benötigt, um auf teilweise sechsstellige Kilometerleistungen zu kommen.

Gruß,
Martin, einige Räder im Stall, die nach dieser eher pauschalen Aussage ausgetauscht werden müssten
 
Zurück
Oben Unten