add-e Motor in WAW (Belgien)

Ich war Sonntag in Tschechien zur Probefahrt. Ein Add e passt da vielleicht ganz knapp unter das WAW. Bei ner Bodenwelle wird der dann weggefräst. Spätestens bei ner Heckfederung ist das völlig ausgeschlossen und man müsste sich schon eine Befestigung selber basteln weil der Einbau eine Sonderlösung erfordert. Ist also keine gute Alternative für ein Velomobil. Dann doch schon einen Bafang oder vielleicht auch einen Pendix (müsste eigentlich gehen). Aber eine Rohloff als Zwischengetriebe? Hab ich noch nicht gesehen.
 
Spätestens bei ner Heckfederung ist das völlig ausgeschlossen und man müsste sich schon eine Befestigung selber basteln weil der Einbau eine Sonderlösung erfordert. Ist also keine gute Alternative für ein Velomobil. Dann doch schon einen Bafang oder vielleicht auch einen Pendix
Haben alle WAW eine Schwinge? Sonderlösung wäre wohl auch ohne Schwinge notwendig. Aber warum dann damit nicht auch bremsen und die Energie zurückholen?
 
Haben alle WAW eine Schwinge? Sonderlösung wäre wohl auch ohne Schwinge notwendig. Aber warum dann damit nicht auch bremsen und die Energie zurückholen?

WAW has a standard bicycle dropout. It makes it very easy to install various drive motors.

Grin Technology has a solution for a hub motor that allows regeneration when brakes are applied.


My Catrike Dumont has a TSDZ2 500W motor. I've set this up for no assistance above 80 rpm, as I usually ride 90-110 rpm. With a 52V 19.5Ah 4.2kg battery, I can get 160 km on hilly roads. (100 miles, 3000 ft climbing). Such a good range is that it is only used when starting, with almost no assistance faster than 20kph. Typical 10-speed cassette, 11-36, 42T chainring gear.

My WAW has a 250W Bafang Motor. I'm not fond of it as much as the TSDZ as the motor is still engaged for a second or two when I stop pedaling, so I have to adjust when I can shift my Rohloff.

For commuting and in-town errands, I like the WAW having a motor. For Randonneuring. I prefer a 32/56 or Schlumpf Speed drive as I wish to travel 180km between stopping overnight without the weight of 15kg (motor & batteries).

Sorry for the English; my German has gotten worse since I moved back to the USA in 1990.
 
Nein ne Hinterradschwinge bzw einen virtuellen Drehpunkt gibt es nur bei ner hinteren Federung. Aber auch ohne ich nicht viel Platz für einen Add e. Das mit der Energierückgewinnung hab ich nicht ganz verstanden. Genannt Rekuperation, gibt es das doch nur in Hinterradmotoren? Und selbst dort sollte das nicht mehr wirklich oft Anwendung finden weil der Wirkungsgrad nicht so pralle ist.
 
Correct, energy recovery works with a hub motor. The Hub motor provides acceleration but works to recharge the battery when a brake is applied. This would be ideal for a cargo bike with a heavy load or city driving with many stops.

For Velomobile with rolling hills, we want that energy to translate to downhill speed that helps carry you up and over the next hill. I prefer to keep it simple.

My eWAW was delivered with Bafang Drive, Rohloff rear, and has the swing arm suspension. For my 6000km journey next year, I will replace Befang with Shlumpf, or two chainrings, and not worry about charging.


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