Eigenbau XYZ Spaceframe vehicle

Hallo Cello,

ich hab noch nicht so viele Kilometer runter, aber auch bei mir steht alles draußen in der Kälte seit einigen Jahren (siehe Foto). Bis jetzt keine Schäden zu erkennen. Risse im Alu könnte ich auch noch keine erkennen. Zudem sind die Verschraubungen (mit Sicherungsmuttern) sehr stabil, d.h. ein Nachziehen ist nicht erforderlich. Auch kann ich keine Korrosion an den Kontaktflächen der Stahl-Unterlegscheiben und Alu feststellen, obwohl hier keine Kunststoff-Folie zwischen ist.

20170115_105102.jpg
 
@Chouchen und @trikelike euch schon mal vielen Dank. Eure Erfahrungen lassen also darauf schließen, dass es sich beim xyz-trike um eine sinnvolle Konstruktion handelt - ich werde mal intensiver über einen Bau nachdenken - und euch dann an meinen Plänen und Durchführungen teilhaben lassen
 
ich will mir demnächst auch ein bike mit dem XYZ-system zusammen bauen, quad für 2 personen ;-)
nun stellt sich mir die frage, ist es für die stabilität besser die räder nach innen anzukippen also ca 5-10° wegen besserer kurvenstabilität?
was die vorderachse angeht dann nach hinten und nach innen leicht ankippen?

im zweiten schritt möchte ich das ganze noch federn -5-10cm federweg hab ich mir vorgestellt.
habt ihr eine ahnung wo man federn/dämpfer her bekommt die bei ca 250kg kalkulierter gesammtlast, also ca 62kg je dämpfer halten? finde keine dämpfer wo soetwas angegeben ist.

grüsse reboert
 
Hi there,

nun stellt sich mir die frage, ist es für die stabilität besser die räder nach innen anzukippen also ca 5-10° wegen besserer kurvenstabilität?
bei einem Quad brauchst Du die Räder nicht zu neigen, um eine hohe Stabilität zu erzielen. Wichtiger ist, die Sitzposition (vom Po) nicht zu weit nach oben zu verlagern.
habt ihr eine ahnung wo man federn/dämpfer her bekommt die bei ca 250kg kalkulierter gesammtlast, also ca 62kg je dämpfer halten? finde keine dämpfer wo soetwas angegeben ist.
Jedes Öldämpfer-Stahlfederelement hält 62 Kg problemlos aus. Allerdings hast Du bei den 62 Kg keine große Sicherheit eingerechnet, scheint mir. Nichtsdestotrotz: Solange die effektive Belastung unter 100 Kg pro Dämpfer verbleibt, bist Du mit solchen Elementen in passender Federhärte gut beraten. Spitzenbelastungen um die 150 Kg hatte ich schon mal geprüft - führten auch nicht zu Brüchen oder Versagen, können indess die Lebensdauer reduzieren.

Luftdämpfer sind ebenfalls bis >100 Kg belastbar, müssen sie auch, um z.B. Sprünge wegzustecken. Hier ist allerdings die Wartungsfreiheit ein Schwachpunkt und es ist empfehlenswert, Modelle mit Kugelgelenken in der Aufnahme zu erwerben (oder straight-through Achsaufnahmen auf Kugelgelenke umzubauen).

Viele Grüße
Wolf
 
ich werde dann erstmal ohne seitlichen rad-sturz bauen.
auch die erste version ungefedert, aber so das ich sie nachrüsten kann.
ebenso noch ohne verdeck wanne usw, damit ich erstmal fehler ausbessern kann.
habe nun 16 skitzen gemacht, und bin jetzt da gelandet:
v16.jpg
man sieht nicht allzuviel, weil es schnell unübersichtlich wird wenn man alles einzeichnent :) aber im prinziep doppel-lenker vorn und hinten, 3 hockant-profile auf längsachse nebeneinander und sitze dazwischen/dadrin. ob das so stabil genug wird weiss ich nicht, dürfte aber hinkommen. rohre sollen 50x30mm alu 3mm dick werden.
lenkung panzerlenkung, nach den dann bleibenden begebenheiten, 2x 2 bremsen vorn und hinten, wohl trommelbremsen.
nutzung ehr kurzstrecke zb einkaufen, daher auch der 'kofferraum ca 50tief x 100breit und 40hoch. daher auch die 250kg, 2 personen mit ca 75, 50kg gefährt und 50kg zuladung.
gewicht ist erstmal ehr nebensache, es bekommt noch e-motor(en), erst einen später evtl. mehr.
haube und bodenwanne will ich mit polyester machen, mit 1x-form.
blinker, bremslicht usw soll es auch geben, plus einem blinkermast damit man mich besser sieht, wobei ich damit eh auffallen dürfte :).
 
Hallo....
Hello everyone, first as can be seen I do not speak German. So introductions, my name is Ceeann and my forum name is ceeone. I am 56 ,female, and married. I seem to be in a minority for self builders but I have wanted to build a trike for some time and I have become enthused with the idea of building the spaceframe trike along the lines of the n55. From what I can tell this is THE forum for builders of the n55 type trike. As I have been absorbing the design for the n55 and looking at all the upgrades and modification all of the members here have been posting I have had a brain storm or two myself.

First I would like to repost a build picture that Trikelike posted on 20.01.2017

upload_2018-1-31_20-27-39.png

I really liked this design for the cross member of the trike due to the inherent stability this equilateral trapezoid should show for framework. After seeing the implementation for zero point steering I started loving it. But when I showed this picture to my friend Kristopher Marek the first thing he asked was if the trike tilted. I looked at the picture and saw what he meant. So here is the big idea and why I really love this geometry!

If one where to put bearings at the 4 corners of this frame where the horizontal tubes meet the dual side tubes the entire structure will pivot. Now bolt the bottom cross tube into the spine of the trike but leave the top unattached. This will allow the wheels to tilt depending on where the structure is rotated. So there is a tilting trike! The rest is fairly straight forward.

Since the trike should only tilt while in curves the frame can be stabilized with a brake anchored to the spine of the trike and applied to the trapezoid frame. No doubt some sort of modified disk brake would work the best. Attach this brake to a handle with a lock and it is ready to lean through a curve at speed.

I really wanted to share this brain storm with all of you and get your input.
Ceeann (aka ceeone)

and now with google translate.

Hallo an alle, zuerst wie man sieht kann ich kein Deutsch. Also Einführungen, mein Name ist Ceeann und mein Forum heißt ceeone. Ich bin 56, weiblich und verheiratet. Ich lebe in Albuquerque, New Mexico in den USA. Ich scheine in der Minderheit für Selbstbauer zu sein, aber ich wollte schon länger ein Trike bauen und bin begeistert von der Idee, das Spaceframe-Trike nach dem Vorbild des n55 zu bauen . Von dem, was ich sagen kann, ist das Forum für Erbauer des Trike n55. Da ich das Design für das n55 aufgenommen habe und alle Upgrades und Modifizierungen betrachtet habe, die alle Mitglieder hier gepostet haben, habe ich selbst einen oder zwei Hirnsturmböen gehabt.

Zuerst möchte ich ein Build-Bild, das Trikelike am 20.01.2017 gepostet hat, erneut veröffentlichen

upload_2018-1-31_20-27-39.png


Ich mochte dieses Design für den Querträger des Trikes aufgrund der inhärenten Stabilität, die dieses gleichseitige Trapez für den Rahmen zeigen sollte. Nachdem ich die Implementierung für die Nullpunktsteuerung gesehen hatte, begann ich, es zu lieben. Aber als ich dieses Foto meinem Freund Kristopher Marek gezeigt habe, war das erste, was er gefragt hat, ob das Trike geneigt ist. Ich schaute auf das Bild und sah, was er meinte. Also hier ist die große Idee und warum ich diese Geometrie wirklich liebe!

Wenn man an den 4 Ecken dieses Rahmens, wo die horizontalen Rohre auf die zweiseitigen Rohre treffen, Lager anbringen soll, dreht sich die gesamte Struktur. Schrauben Sie nun das untere Querrohr in das Rückgrat des Trikes, aber lassen Sie das obere Ende frei. Dadurch können sich die Räder kippen, je nachdem, wo die Struktur gedreht wird. Also da ist ein Kipp-Trike! Der Rest ist ziemlich geradlinig.

Da das Trike nur in Kurven kippen sollte, kann der Rahmen mit einer am Trike des Trike verankerten und am Trapezrahmen befestigten Bremse stabilisiert werden. Zweifellos würde eine modifizierte Scheibenbremse am besten funktionieren. Befestigen Sie diese Bremse an einem Griff mit einem Schloss und es ist bereit, sich durch eine Kurve mit der Geschwindigkeit zu neigen.

Ich wollte diesen Hirnsturm wirklich mit euch allen teilen und eure Beiträge erhalten.
Ceeann (auch bekannt als Ceeone)
 
Hello Ceeann,

Hello everyone, first as can be seen I do not speak German.
that is not the slightiest amount of a problem for most of us, welcome to this forum! (y)
If one where to put bearings at the 4 corners of this frame where the horizontal tubes meet the dual side tubes the entire structure will pivot. Now bolt the bottom cross tube into the spine of the trike but leave the top unattached. This will allow the wheels to tilt depending on where the structure is rotated. So there is a tilting trike! The rest is fairly straight forward.
A good idea, indeed. There might be one problem with the type of stabilization: If you only attach the main frame to the lower tube then the whole system might start to wobble or get progressively more instable as the wheels are not fixed but steerable. This might even lead to infliction of effects to the steering itself, no matter if you drive straight forward or around a corner/curve. The low point of hanger gravity (during to the fixed lower tube) could help a bit but not that much to stabilize the whole system completely in every situation of use.

To stabilize this there is more needed than just a brake fixing the whole tiltable front wheel axle: I would suggest that there is a direct possibility to adjust the position over the steering rod/tiller/handlebars, whatever. This way you can stabilize and tilt it over the muscle power itself and keep it upwards even in an array of quickly following steering or driving actions.

The brake for fixation is still a good idea which makes it ways easier to stand up/sit down and park the trike.

Best regards
Wolf
 
Hi Ceeone,

Since the trike should only tilt while in curves the frame can be stabilized with a brake anchored to the spine of the trike and applied to the trapezoid frame. No doubt some sort of modified disk brake would work the best. Attach this brake to a handle with a lock and it is ready to lean through a curve at speed.

Just an spontaneous thought ... upon realeasing the tilting brake at high speed, there might a some kind of sudden transition that could upset control. For example, you might have a slight steering deflection already because the road leading to a curve is not entirely straight, then you release the tilting brake in anticipation of the curve, and due to the already existing centrifugal force, you suddenly and unintentionally lean to the outside of the turn.

On standard tilting trikes, the brake is only used to prevent "capsizing" when stationary, or in some cases at low speeds mainly for convenience, avoiding the balancing otherwise necessary. (At least, that's what I read. I have not ridden a tilting trike, though I have to admit I once "capsized" a non-tilting one ;-)

I seem to be in a minority for self builders

Coincedentally, the recumbent bike in my avatar picture is the design of a female builder, Juliane Neuss, who has come up with quite a number of innotive ideas, some of which made it into small series (like my folding recumbent conversion), or even into mass production (thought that's an upright bike, not a recumbent).

Regards,

Hein
 
In response to Wolf and Hein, First Wolf's comment.

I think that working the tilting into the Akerman steering plate found in below seat steering is an excellent idea. It would incorporate the tilting into the steering in a fixed configuration and allow the user to completely control the action using a "normal" steering action.

What I am aware of is that there are quite a few tilters that do not use a monolithic steering system and have in fact decoupled the tilt in order to get the system to be stable. The brake application to the tilt is in fact an effort to stabilize the tilt. I am just before work here and have very little time to comment but I will try to cite examples later.

Hein, I admit I did not think about a lashing effect from releasing the tilt brake. I think some sort of effect is possible. There is probably a learning curve for using such a system. Slow release of the brake would seem to be one answer.

Gotta run... work calls... latters Ceeann.
 
In response to Wolf and Hein, First Wolf's comment.

What I am aware of is that there are quite a few tilters that do not use a monolithic steering system and have in fact decoupled the tilt in order to get the system to be stable. The brake application to the tilt is in fact an effort to stabilize the tilt. I am just before work here and have very little time to comment but I will try to cite examples later.

Below is a general view of the Aileron tilting trike made by Wayne Soohoo it is pretty obvious wher the trike tilts. He controls the tilt by using a brake released with the steering handles. This is what I based my thoughts on for the theoretical spaceframe tilter. Instead of a remote release I think something like a direct brake would work as well.

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These data where gathered from http://jetrike.com/prior-art.html#Kurvenleger There are a quite a number of swing arm designs at this site. The above is the closest to the proposed spaceframe tilter and the proposed geometry looks at least sort of original.

Aarn's leaning trike (a design from New Zealand). Steering is odd, and turning circle is crap. One lever rotate the steering axis, the other tilts the thing, steering by tilting. You can vary the amount of tilt vs steering. Not sure, might work on a race trike. Tilting is isolated from the steering… well at least to a degree.


upload_2018-2-1_20-28-0.png

This is a Cruzebikes prototype delta leaning trike. This is another tilt arm but yet again it has a brake for stabilization. Again not the first time I have seen this design and it has also influenced my thinking.
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Ok those are my citations of design. There are so many tilting trikes online now it is quite a thing to look at compared to 10 years ago. Most are tilt arms and many have brakes or shock absorbed stabilization. It would appear the trapezoid tilting trike is a bit unique but not unlike some of the designs show above.

I believe I may try to prototype the general steering T cross on the proposed tilting trike. I really cant tell how any of what has been discussed works until I have this prototype in my hands…I think the general approach to the kingpins I will use is something like the following sketch using tie rod e





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I think all the comments and suggestions I have gotten are very intuitive and wise. Please feel free to tell me your thoughts. I do not always use others suggestions but believe me I remember and know when I bump my nose on the obvious due to my own sillyness… ;D Ceeann
 
Hi Ceeone,

What I am aware of is that there are quite a few tilters that do not use a monolithic steering system and have in fact decoupled the tilt in order to get the system to be stable. The brake application to the tilt is in fact an effort to stabilize the tilt.

I have to admit I wasn't aware of these designs. It may well be that my impression that tilting trikes only rely on the tilting brake for low-speed stability is entirely wrong.

Here two (German) articles on tilting trikes, outlining some of the design considerations:

https://www.velomobilforum.de/forum...ter-kurvenlegerbeitrag-aus-pro-velo-43.22208/

Not sure how well automatic translation might cope with the technical details, I simply hope for the best :)

Regards,

Hein
 
zum Übersetzen empfehle ich.... bis 5000 Zeichen in einem Durchgang paste und copy
for translating I recommend....www.deepl.com . up to 5000 characters in one pass paste and copy
 
Hello Titan Wolf, Hein and sheng fui,

I think maybe I'll post the American version of it on my blog at https://dichotomyone.blogspot.com/.
and post the german version here in the Velomobilforum, to make it easier for the mostly German audience. It should be better for anyone who prefers German and the American version is just a click away.

Sheng fui will have to let me know if translation with deepl is better than with google translate, as that's what I used to translate most recently.

Wolf I have looked around and thought about your note and have a few more comments. I'm not sure I fully understand what you're up to, but I took a few things for granted when I came up with the idea of tipping. The first thing is that this harness would still be stuck between two sets of uprights and would not be able to move from front to back. Tilting would only occur through the YZ plane (X = left-right, Y = front-back, Z = top-bottom). The second thing is that there must be a way to move the tilt left and right. I think that your comment about adding the inclination to the steering system, as a kind of addition, extends to this point. I've been just keeping the tilt using a braking system during the movement to avoid exactly the problems you've noticed about the progressive instability of the wheels even when wobbling. There must be a controlled shift, side by side, tilt, unless there is a very unique self-balancing geometry imposed on the vehicle. I do not claim that this kind of incitement to these geometries. The following picture shows a cargo bike with tilting technology and braking system for it, but it has a tilting technology. The control is visible in the middle under the brake. There must be a controlled shift, side by side, tilt, unless there is a very unique self-balancing geometry imposed on the vehicle. I do not claim that this kind of incitement to these geometries. The following picture shows a cargo bike with tilting technology and braking system for it, but it has a tilting technology. The control is visible in the middle under the brake. There must be a controlled shift, side by side, tilt, unless there is a very unique self-balancing geometry imposed on the vehicle. I do not claim that this kind of incitement to these geometries. The following picture shows a cargo bike with tilting technology and braking system for it, but it has a tilting technology. The control is visible in the middle under the brake.


urban arrow 2.jpgurban arrow2.jpg


So my challenge is to find a way to integrate tilt control into the XYZ spaceframe system.

I have an insight you may have seen, and I have an insight that may have been obvious to others ...... If the wheels tip but the trike does not drive, will the trike be steerable at all? I think that the proposed tilting mechanism will not tilt the whole trike but only the wheels. Seems strange ... but that's the way it looks. I do not think that will work at all without the whole vehicle being able to tip over with the wheels. LOL ... that's how I learn.

What I also found in other tilting trikes is that some of them have used a dynamic spring and shock absorption system to keep the trike upright and metastable in normal use. The trike would tip over, but it took the force of a turn or a crooked event to make it tip over. That seems like a useful idea.

I may have made another sketch for another time with a better tilting additive for this trike. I hope that this jumble of thoughts makes sense.
So until the latter.
Ceeann

Translated with www.DeepL.com/Translator
[DOUBLEPOST=1517694063][/DOUBLEPOST]Oops! Nun, das hat nicht funktioniert!
Vielleicht das nächste Mal......
[DOUBLEPOST=1517694185][/DOUBLEPOST]Hallo Titan Wolf, Hein und sheng fui,

Ich denke, vielleicht werde ich die amerikanische Version davon auf meinem Blog unter https://dichotomyone.blogspot.com/ veröffentlichen.
und poste die deutsche Version hier im Velomobilforum, um den meist deutschen Zuschauern die Bedienung zu erleichtern. Es sollte besser für alle sein, die Deutsch bevorzugen und die amerikanische Version ist nur einen Klick entfernt.

Sheng fui wird mich wissen lassen müssen, ob die Übersetzung mit deepl besser ist als mit google translate, da dies das ist, was ich zuletzt für die Übersetzung verwendet habe.

Wolf Ich habe mich umgesehen und über Ihre Notiz nachgedacht und habe noch ein paar weitere Kommentare. Ich bin mir nicht sicher, ob ich völlig verstanden habe, was du da vorhast, aber ich habe ein paar Dinge für selbstverständlich gehalten, wenn ich die Idee zum Kippen präsentiere. Die erste Sache ist, dass dieses Trapez immer noch zwischen zwei Sätzen von Ständern gesteckt wäre und nicht in der Lage wäre, sich von vorne nach hinten zu bewegen. Das Kippen würde nur durch die Y-Z-Ebene erfolgen (X=links-rechts, Y=vorne-hinten, Z=oben-unten). Die zweite Sache ist, dass es eine Möglichkeit geben müsste, die Neigung nach links und rechts zu bewegen. Ich denke, dass Ihre Bemerkung über das Hinzufügen der Neigung zum Lenksystem, als eine Art Zusatz, bis zu diesem Punkt reicht. Ich habe mich nur mit dem Halten der Neigung unter Verwendung eines Bremssystems während der Bewegung beschäftigt, um genau die Probleme zu vermeiden, die Sie über die fortschreitende Instabilität der Räder selbst beim Wackeln bemerkt haben. Es muss eine kontrollierte Verschiebung, Seite an Seite, Neigung, es sei denn, es gibt eine sehr einzigartige selbstausgleichende Geometrie, die dem Fahrzeug auferlegt wird. Ich behaupte nicht, dass diese Art von Anstiftung zu diesen Geometrien. Das folgende Bild zeigt ein Lastenfahrrad mit Neigetechnik und Bremssystem dafür, aber es verfügt über eine Neigetechnik. Die Steuerung ist in der Mitte unter der Bremse sichtbar.


Meine Herausforderung besteht also darin, eine Möglichkeit zu finden, die Steuerung der Neigung in das XYZ Spaceframe-System zu integrieren.

Ich habe eine Einsicht, die Sie vielleicht gesehen haben, und ich habe eine Einsicht, die für andere offensichtlich gewesen sein könnte...... Wenn die Räder kippen, aber das Trike nicht fährt, wird das Trike überhaupt lenkbar sein? Ich denke, dass der vorgeschlagene Kippmechanismus nicht das ganze Trike, sondern nur die Räder kippen wird. Scheint merkwürdig... aber so sieht es aus. Ich glaube nicht, dass dies überhaupt funktionieren wird, ohne dass das ganze Fahrzeug mit den Rädern kippen kann. LOL... so lerne ich.

Was ich auch bei anderen Kipp-Trikes festgestellt habe, ist, dass einige von ihnen ein dynamisches Feder- und Stoßdämpfungssystem verwendet haben, um das Trike aufrecht und metastabil im normalen Gebrauch zu halten. Das Trike würde kippen, aber es brauchte die Kraft einer Drehung oder eines schiefen Ereignisses, um es zum kippen zu bringen. Das scheint eine nützliche Idee zu sein.

Ich habe vielleicht noch eine weitere Skizze für eine andere Zeit mit einem besseren Kippadditiv für dieses Trike gebaut. Ich hoffe, dass dieses Durcheinander von Gedanken einen Sinn ergibt.
Also bis letzteres.
Ceeann

Übersetzt mit www.DeepL.com/Translator
 

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Sheng fui will have to let me know if translation with deepl is bette
It seems to me that the translation is very meaningful. But since my English is not so good, please let others judge it better...... thx for your ideas
perhaps for more ideas have a look at www.chike.de there are some vids in rough terrain and on a skater parc near by me
 
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Hallo sheng-fui,
Ich verstehe etwas von Übersetzungen, da ich eine für Deutsch verwenden muss! Ich denke, dass ich ohne die Übersetzung so viel verpassen würde, wie ich herausfand, als ich das erste Mal das Forum mit der maschinellen Übersetzung betrachtete. So deutsch auf Velomobilforum und amerikanisch auf meinem Blog... Vielleicht bekomme ich es gleich beim ersten Mal richtig hin! D So weiter zu lehnenden Dreirädern.

Ich denke, ich habe eine bessere Geometrie für das XYZ Leaning-Trike gefunden als das, was ich vorgestellt habe, aber ich habe echte Schwierigkeiten, es in 2 Dimensionen zu bringen. Um das zu lösen, baue ich einen Prototyp aus Sperrholz. Es wird mir hoffentlich helfen, mich zu vergegenwärtigen. Vielleicht erlaubt es mir mein Prototyp, anstelle von Skizzen und Textbeschreibungen sinnvolle Bilder zu machen. Ich glaube, was ich im Sinn habe, ist ein bisschen wie das Chike-Trike ohne Federung.

Ich denke, die Chike-Trikes sind fantastisch! Ich denke, dass diese Trikes eine ziemlich gewöhnliche Geometrie haben. Die Nase dreht sich und mit einem modifizierten Querlenker unterstützen sie die Unruh mit Stoßdämpfung und Federn. Die Stoßdämpfer unterstützen auch die Vollfederung. Ich sehe ein Kabel, das von den Lenkern zum Kippmechanismus führt, sowie die Bremsen an jeder Nabe. Ich glaube, es gibt eine Art Kontrolle über den Kippmechanismus, der von diesem Kabel betätigt wird. Ich glaube, es handelt sich um eine Art Brems- oder Reibungsmechanismus. Ich wettete, dass es einen Begrenzer in dieser Mittennabe hinsichtlich des Verhinderns des Überkippens auch gibt. All das ist nur eine Vermutung, die auf anderen Forschungsergebnissen basiert. Die Videos waren erstaunlich. Dank für das Teilen des Nachbars!
Ttfn Ceeann

P.S. Amerikanische Version finden Sie unter https://dichotomyone.blogspot.com/

Übersetzt mit www.DeepL.com/Translator
 
Hello!
I made some fast prototypes in plywood. I glued a strip of 3/4 "plywood and 1/4" plywood (they're actually metric plywood boards close to these dimensions) to get a small panel of 1 "thick plywood, so I cut this one to some 1" square plywood dowels about 8 feet long. From these dowels, a few wooden screws and a few screws, I have put together a concept of tilting trike frame. Hardware to be hopefully put on a few wheels. Nothing that is suitable for riding. This is in the truest sense of the word only a model in the original scale and in addition a poor. Most of the time, I want to see the geometry in full size and how the machine works. So here are my pictures from just after sunrise, so forgive the shadows.


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Hi Ceeone,

(they're actually metric plywood boards close to these dimensions)

Not a problem on this board - most people here are "metric natives" anyway ;-)

Most of the time, I want to see the geometry in full size and how the machine works. So here are my pictures from just after sunrise, so forgive the shadows.

I have to admit that only now I understand how the parts actually move. To me, it almost looks as if the trike could be ridden just fine with tilt-brake "free" on the straights, but due to the limited tilting angle, the cornering speed would be limited, and maybe you'd have to arrest the brake when going through tight turns, fully leaned-in. At least, that's my totally amateurish impression.

Regards,

Hein
 
Hello Ceeone,

I'm not sure I fully understand what you're up to, but I took a few things for granted when I came up with the idea of tipping. The first thing is that this harness would still be stuck between two sets of uprights and would not be able to move from front to back. Tilting would only occur through the YZ plane (X = left-right, Y = front-back, Z = top-bottom).
this would indeed bring some stability in the steering concept, but one aspect still will influence the experience: ground height changes through obstacles, stones, holes, trees, ..

Every collision of the tire with some obstacle on one side will lift this side of the trike and tilt the wheels/lean the trike, while the user will also lean with the seat, if he has no means of counter this effect. And to lock the brake every time you want to steer just straight forward is a pretty annoying concept. This is why I would suggest the option you mentioned a bit further:
The second thing is that there must be a way to move the tilt left and right. I think that your comment about adding the inclination to the steering system, as a kind of addition, extends to this point. I've been just keeping the tilt using a braking system during the movement to avoid exactly the problems you've noticed about the progressive instability of the wheels even when wobbling.
A type of hard-lock between steering and leaning, which could purposefully be switched between "no leaning" but steering is open to move and "leaning" and steering is locked to the leaning movement. Else the brake-lock of the leaning will lock the steering as well (and is unusable).
What I also found in other tilting trikes is that some of them have used a dynamic spring and shock absorption system to keep the trike upright and metastable in normal use.
This only works as long as the trike is not prone to lean in the other direction in steep turns.
The trike would tip over, but it took the force of a turn or a crooked event to make it tip over. That seems like a useful idea.
The force of a turn will mostly work to the outside of the turn/curve, as long as the rider is not leaned to the inside, which could show disadvantages if the leaning is not initiated by steering itself on a multi-track vehicle, as the influencing forces will probably stack and counter each other, if active during quick-changing aspects like counterturns or quick steering to avoid matter/obstacles.
The control is visible in the middle under the brake.
Yes, but this is basically an upright with three wheels. It has a very high point of mass center so this works pretty well, as every bodily motion of the driver is direct influence to the steering and tilting, while on a pretty low center of mass on a recumbent the driver has to do much more body movement to "lean into curves/turns", as you can see on alot of trike videos.

Best regards
Wolf
 
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